Uczyć się przez całe życie, zdobywać nową wiedzę, pogłębiać kwalifikacje i rozwijać talenty? Zdecydowanie tak. Trwający właśnie Europejski Rok Umiejętności stawia na tych, którzy doceniają wartość kształcenia, a fundusze unijne mają ich w tym wspierać.
Rok 2023 i pierwsze cztery miesiące 2024 r. w Unii Europejskiej poświęcone będą promowaniu uczenia się przez całe życie pod hasłem Europejskiego Roku Umiejętności. To wspólny sygnał ze strony instytucji UE i rządów krajów członkowskich, że temat ten ma szczególne znaczenie w procesie kształtowania polityk publicznych.
Celem głównym Europejskiego Roku Umiejętności 2023 jest propagowanie podejścia sprzyjającego podnoszeniu kwalifikacji, tak by nikt nie pozostał w tyle podczas transformacji cyfrowej i gospodarczej.
Z danych Komisji Europejskiej wynika, że ponad trzy czwarte firm ma trudności ze znalezieniem pracowników o niezbędnych kwalifikacjach, podczas gdy tylko 37 proc. dorosłych regularnie bierze udział w szkoleniach. Indeks Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Cyfrowego pokazuje, że prawie połowa dorosłych i co trzecia osoba pracująca w Europie nie ma podstawowych umiejętności cyfrowych, a kobiety są niedostatecznie reprezentowane w zawodach i na studiach związanych z technologią. Statystyki te mają szansę ulec zmianie dzięki działaniom, które – przy wsparciu funduszy unijnych – będą realizowane w najbliższych miesiącach w ramach Europejskiego Roku Umiejętności.
Inicjatywa ta pomoże przedsiębiorstwom, w szczególności małym i średnim, rozwiązać problem niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej w UE. W ramach tego roku promowane będzie przekwalifikowanie i podnoszenie kompetencji, ponieważ te procesy pomagają kandydatom w zdobywaniu odpowiednich umiejętności potrzebnych na określonych stanowiskach. Oznacza to w praktyce, że wykwalifikowani pracownicy będą mieli większe możliwości zatrudnienia, co jest szczególnie istotne dla zapewnienia sprawiedliwości społecznej przy odbudowie gospodarki oraz przy transformacji ekologicznej i cyfrowej.
Europejski Rok Umiejętności da nowy impuls do realizacji celów społecznych UE na 2030 r. zgodnie z którymi co najmniej 60 proc. dorosłych powinno co roku uczestniczyć w szkoleniu, a co najmniej 78 proc. – mieć pracę. Ta inicjatywa przyczyni się również do realizacji celów cyfrowego kompasu na 2030 r., zgodnie z którymi co najmniej 80 proc. dorosłych powinno posiadać podstawowe umiejętności cyfrowe, a liczba zatrudnionych w UE specjalistów od ICT powinna osiągnąć 20 mln.
Jakie są cele Europejskiego Roku Umiejętności?
- propagowanie zwiększonych inwestycji w szkolenia i podnoszenie kwalifikacji,
-zwiększenie znaczenia umiejętności poprzez ścisłą współpracę z partnerami społecznymi, publicznymi i prywatnymi służbami zatrudnienia, przedsiębiorstwami i organizatorami kształcenia i szkolenia,
- dopasowywanie aspiracji i umiejętności obywateli do możliwości na rynku pracy, zwłaszcza tych oferowanych przez transformację ekologiczną i cyfrową oraz główne sektory wymagające odbudowy po pandemii – szczególny nacisk zostanie położony na aktywizację większej liczby osób na rynku pracy, w szczególności kobiet i osób młodych,
- odpowiednie wykorzystanie potencjału osób z państw spoza UE posiadających umiejętności potrzebne w europejskiej gospodarce, w tym przez zwiększenie możliwości uczenia się i mobilności oraz ułatwienie uznawania kwalifikacji.
Więcej informacji na temat Europejskiego Roku Umiejętności można znaleźć: https://year-of-skills.europa.eu/index_pl
Koordynatorem Europejskiego Roku Umiejętności w Polsce jest Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej (Departament Rynku Pracy), które utworzyło specjalną zakładkę poświęconą Europejskiemu Rokowi Umiejętności - https://www.gov.pl/web/rodzina/europejski-rok-umiejetnosci