Uczenie się przez całe życie – ta idea przyświeca ogłoszeniu przez Komisję Europejską roku 2023 Europejskim Rokiem Umiejętności. To szansa dla tych, którzy chcą zdobywać wiedzę, pogłębiać swoje kwalifikacje i rozwijać talenty.
Inwestycje w kształcenie, zdobywanie i pogłębianie umiejętności, wspieranie rozwoju kadry pracowniczej, a przez to konkurencyjności przedsiębiorstw – to ambitne zadania, przed którymi stoi Europa. Z danych przedstawionych przez Komisję Europejską wynika, że ponad trzy czwarte firm ma trudności ze znalezieniem pracowników o niezbędnych kwalifikacjach, podczas gdy tylko 37 proc. dorosłych regularnie bierze udział w szkoleniach. Indeks Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Cyfrowego pokazuje, że prawie połowa dorosłych i co trzecia osoba pracująca w Europie nie ma podstawowych umiejętności cyfrowych, a kobiety są niedostatecznie reprezentowane w zawodach i na studiach związanych z technologią. Statystyki te mają szansę ulec zmianie dzięki działaniom, które – przy wsparciu funduszy unijnych – będą realizowane w najbliższych miesiącach w ramach Europejskiego Roku Umiejętności.
Inicjatywa Europejskiego Roku Umiejętności 2023 pomoże przedsiębiorstwom, w szczególności małym i średnim, rozwiązać problem niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej w UE. W ramach tego roku promowane będzie przekwalifikowanie i podnoszenie kompetencji, ponieważ te procesy pomagają kandydatom w zdobywaniu odpowiednich umiejętności potrzebnych na określonych stanowiskach. Oznacza to w praktyce, że wykwalifikowani pracownicy będą mieli większe możliwości zatrudnienia, co jest szczególnie istotne dla zapewnienia sprawiedliwości społecznej przy odbudowie gospodarki oraz przy transformacji ekologicznej i cyfrowej.
Europejski Rok Umiejętności da nowy impuls do realizacji celów społecznych Unii Europejskiej na 2030 r., zgodnie z którymi co najmniej 60 proc. dorosłych powinno co roku uczestniczyć w szkoleniu, a co najmniej 78 proc. – mieć pracę. Ta inicjatywa przyczyni się również do realizacji celów cyfrowego kompasu na 2030 r., zgodnie z którymi co najmniej 80 proc. dorosłych powinno posiadać podstawowe umiejętności cyfrowe, a liczba zatrudnionych w UE specjalistów od ICT powinna osiągnąć 20 mln.
Jakie są priorytety Europejskiego Roku Umiejętności?
- szerzej zakrojone, skuteczniejsze i sprzyjające włączeniu społecznemu inwestycje w szkolenia i podnoszenie kwalifikacji,
- dbanie o to, by umiejętności odpowiadały potrzebom rynku pracy, również poprzez współpracę z partnerami społecznymi i przedsiębiorstwami,
- dopasowanie aspiracji i umiejętności poszczególnych osób do możliwości na rynku pracy, zwłaszcza z perspektywy transformacji ekologicznej i cyfrowej oraz ożywienia gospodarczego,
- rekrutacja posiadających odpowiednie umiejętności specjalistów z państw trzecich dzięki szerszej ofercie pod względem nauki i mobilności oraz łatwiejszemu uznawaniu kwalifikacji.
Za tymi celami stoją potężne środki finansowe, zwłaszcza Europejski Fundusz Społeczny Plus, Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, programy „Cyfrowa Europa” i „Horyzont Europa” czy Erasmus+.
Więcej na temat Europejskiego Roku Umiejętności 2023: https://year-of-skills.europa.eu/index_pl