Uczestnicy projektu stoją w parku

W dniach 9-11 lipca w regionie  Środkowa Ostrobotnia w Finlandii odbywa się piąte międzyregionalne spotkanie partnerów projektu „SYSTOUR systemowe podejście do strategii zrównoważonej turystyki na obszarach wiejskich”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu INTERREG EUROPE. Nie mogło tam zabraknąć pracowników oddziału Współpracy Gospodarczej i Projektów Europejskich Departamentu Rozwoju Regionalnego UMWŚ.

Celem spotkania  jest wymiana doświadczeń dotyczących rozwiązań w obszarze turystyki w miejscach mało rozwiniętych. We wtorek odbyło się seminarium tematyczne z udziałem burmistrza miasta Kokkola - Jyrki Kaiponenem, podczas którego gospodarze zaprezentowali projekty, podnoszące atrakcyjność turystyczną Środkowej Ostrobotni. Dyskutowaliśmy również o pomysłach dotyczących strategii promocyjnych regionów z mniejszym potencjałem turystycznym, z naciskiem na rozwój turystyki w duchu tzw. „slow”. Właśnie takim przykładem promowania turystyki blisko natury bez dodatkowej komercjalizacji jest wyspa Tankar, którą zwiedziliśmy w ramach projektu. Znajduje się na niej latarnia morska, zamieszkana przez rybaków i łowców fok od 1500 roku. Wokół niej znajduje się ścieżka przyrodnicza z malowidłami, które opowiadają historię przyrody wyspy.

W środę wzięliśmy udział w eventach połączonych z występami niszowych artystów, związanych z tradycjami folkowymi z całego świata. W ten sposób gospodarze prezentowali nam swoje sposoby na wykorzystanie dziedzictwa kulturowego do promocji turystyki. Co roku do tego niewielkiego regionu przyjeżdża około 5 tysięcy osób z całego świata, aby wziąć udział w Kaustinen Folk Music Festival, który jest jedną z najważniejszych folkowych imprez w Europie. Przy okazji mogliśmy posłuchać i zobaczyć w jaki sposób lokalna społeczność angażuje się w organizację festiwalu, kultywując rodzime dziedzictwo związane z tradycją folkową.

Odwiedziliśmy również Park Narodowy Salamajarven, gdzie rozmawialiśmy o rozwijaniu turystyki wędkarskiej i przyrodniczej, oraz o tym jak wykorzystać walory przyrodnicze, infrastrukturę oraz dziedzictwo kulturowe, aby stworzyć unikatowy produkt turystyczny.  Czerpiemy inspirację od naszych fińskich partnerów jak efektywnie rozwijać i promować turystykę opartą na naturze.

Fotorelacja z wyjazdu na naszym Instagramie: