Priorytet 3. Fundusze Europejskie na mobilność miejską
Priorytet 3. Fundusze Europejskie na mobilność miejską
Będzie wspierał realizację projektów zapewniających wysoki poziom dostępności na obszarach miejskich poprzez rozwój zrównoważonego transportu publicznego, bezemisyjnej mobilności, zmniejszenie poziomu emisji gazów cieplarnianych oraz zanieczyszczeń powietrza pochodzących z transportu.
Dla kogo
- wszystkie miasta i ich obszary funkcjonalne
Działanie 3.1 Mobilność miejska w MOF (ZIT)
Promowanie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej na obszarach miast i ich obszarów funkcjonalnych realizowane będzie poprzez inwestycje w:
- zakup i modernizację taboru dla publicznego transportu zbiorowego, spełniającego wymogi dla „ekologicznie czystych pojazdów” w rozumieniu dyrektywy 2009/33/WE (z preferencją dla transportu bezemisyjnego)
- rozwój infrastruktury na potrzeby transportu zbiorowego, w tym integracja różnych form mobilności w postaci centrów przesiadkowych dla transportu publicznego
- cyfryzację transportu miejskiego - miejskie systemy ITS dla transportu publicznego, systemy ITS zmniejszające oddziaływanie transportu na środowisko, systemy współdzielenia środków transportu oraz systemy integracji taryfowej i wdrażające koncepcję „Mobilność jako usługa” (MaaS), w tym systemy biletowe i aplikacje planowania podróży
- rozwój infrastruktury dla ruchu niezmotoryzowanego z uwzględnieniem zwiększania bezpieczeństwa ruchu (np. w ramach stref wolnych od ruchu samochodowego, drogi i pasy rowerowe)
- rozwój infrastruktury ładowania i tankowania bezemisyjnych środków transportu
- przygotowanie planów zrównoważonej mobilności miejskiej
- budowa obiektów P+R („parkuj i jedź”), dla których wsparcie będzie możliwe pod warunkiem zlokalizowania ich na obrzeżach miast, w miejscach zapewniających odpowiednią integrację z publicznym transportem zbiorowym
Wsparcie za pomocą instrumentu ZIT realizowane będzie dla: MOF Jędrzejów, MOF Busko-Zdrój, MOF Staszów, MOF Sandomierz, MOF Miasta Północy (Końskie, Skarżysko-Kamienna, Starachowice, Ostrowiec Świętokrzyski) oraz dla miasta wojewódzkiego i jego obszaru funkcjonalnego – Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego.
Kielecki Obszar Funkcjonalny i MOF Miasta Północy – Ostrowiec Świętokrzyski otrzymają wsparcie z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027.
W mieście wojewódzkim oraz w gminach położonych w jego obszarze funkcjonalnym przyznanie dofinansowania projektom będzie uzależnione od przyjęcia SUMP. W pozostałych miastach przyznanie dofinansowania projektom będzie uzależnione od przyjęcia odpowiedniego dokumentu z zakresu planowania transportu miejskiego (np. odpowiednio dostosowanej strategii ZIT), przy czym preferowany będzie SUMP.
Działanie 3.2 Mobilność miejska
- zakup i modernizację taboru dla publicznego transportu zbiorowego, spełniającego wymogi dla „ekologicznie czystych pojazdów” w rozumieniu dyrektywy 2009/33/WE (z preferencją dla transportu bezemisyjnego)
- rozwój infrastruktury na potrzeby transportu zbiorowego, w tym integracja różnych form mobilności w postaci centrów przesiadkowych dla transportu publicznego
- cyfryzację transportu miejskiego
- rozwój infrastruktury dla ruchu niezmotoryzowanego z uwzględnieniem zwiększania bezpieczeństwa ruchu (np. w ramach stref wolnych od ruchu samochodowego, drogi i pasy rowerowe)
- rozwój infrastruktury ładowania i tankowania bezemisyjnych środków transportu
- przygotowanie planów zrównoważonej mobilności miejskiej lub równoważnych dokumentów z zakresu planowania transportu miejskiego