Plakat z kamerą i notatnikiem.

Jak tworzymy rolki i krótkie teksty w praktyce?

Tworząc urzędowe rolki i relacje musimy zaciekawić i zaangażować naszego odbiorcę. O tym, jak to zrobić w praktyce - i jakich zasad przestrzegać przy opisywaniu filmików i pisaniu tekstów, do których przechodzimy w linkach pod materiałami video – znajdziecie w tym poradniku.

A w nim opisałam wydarzenie promujące działania unijne, oparte na projekcie finansowanym z funduszy europejskich. Na jego bazie powstały 2 rolki na urzędowe platformy komunikacyjne: Facebook i Instagram oraz tekst na stronę Świętokrzyskich Funduszy Europejskich. Przy pisaniu tekstów kierowałam się zasadami prostego języka, które możemy znaleźć na stronach ministerialnych, np. pod linkiem:

https://www.gov.pl/web/sluzbacywilna/prosty-jezyk

Rolka opisuje i obrazuje I Świętokrzyskie Forum Edukacji Ustawicznej pn. „Jak uczyć i uczyć się w dobie nowoczesnych technologii?" oraz galę wręczenia nagród w konkursie „AI w edukacji – przyszłość vs zagrożenie”. Na facebooku przez dobę wyświetlała się również relacja z tego wydarzenia. To jedno z integralnych działań projektu realizowanego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach, na które otrzymał unijne środki z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Oto link do rolki:

https://www.facebook.com/reel/1168025027852952

Dla zobrazowania kolejności działań przy montowaniu materiału zamieściłam zrzuty podzielone na kolejne etapy.

  1. Zrzuty ukazujące przybywających gości i stanowisko wystawiennicze w Targach Kielce

    Goście i stanowisko wystawiennicze w Targach Kielce

  2. Zrzuty ukazujące salę tuż przed galą. Nagrodzeni otrzymują oklaski.

  3. Marszałek, członek Zarządu Województwa i dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy wręczają nagrody na scenie. Różne ujęcia tego samego tematu.

  4. Zrzuty z fragmentów pochodzących z filmików nakręconych przez młodzież oraz zbliżenie na jedną z nagród.

Jest to rolka, którą zmontowałam zachowując chronologię zdarzeń. Oczywiście, można też pominąć część wstępną i rozpocząć filmik od razu od uroczystego wręczania poszczególnym grupom uczniowskim nagród za najlepsze filmy o tematyce sztucznej inteligencji. Ja skupiłam się na części uroczystej forum, pomijając wykłady i panele dyskusyjne. W materiale wykorzystałam zarówno filmiki nakręcone w pionie zwykłym telefonem, jak i zdjęcia wykonane przez kolegę z Biura Prasowego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego. Starałam się ukazać zarówno ujęcia z części oficjalnej, jak i na luzie ( zrzuty nr 1). Dynamiki nadała dość energiczna muzyka Michaela Jacksona „Give In to Me” oraz synchronizacja rytmu i odpowiednio dobranej animacji. Również nagrania opiekunów grup, wchodzących zdecydowanym krokiem na scenę po odbiór gratulacji, wniosły energię do nakręconej rolki.

Na klimat nagrania wpłynęły też: fuksjowo-fioletowe oświetlenie sali i aranżacja stolików, na których znajdowały się pióropusze. Odbiorca otrzymał więc przekaz, który epatował muzyką, obrazem i kolorem. W tym materiale nie użyłam napisów, które stanowią część składową rolki, a to z 2 przyczyn. Impreza zakończyła się o godz. 15 i musiała się znaleźć jeszcze tego samego dnia na social mediach. Presja czasu wpłynęła na decyzję, aby postawić w rolce przede wszystkim na podkład muzyczny.

Warto jednak zauważyć, że na wszystkich klatkach filmu oprócz marki Funduszy Europejskich wyświetla się na dole krótka informacja, która zachowuje wszystkie zasady prostego i przystępnego języka, który powinien być standardem komunikacyjnym w urzędach. Warto je przytoczyć.

  • Myśl o odbiorcy, przyjmij jego perspektywę.

  • Pisz do ludzi, często używaj form osobowych. Do odbiorcy zwracaj się bezpośrednio i pisz o swojej instytucji „my”.

  • Na początku napisz o tym, co najważniejsze.

  • Ułóż wypowiedź w logicznym porządku.

  • Używaj nagłówków, które uporządkują strukturę tekstu i pozwolą odbiorcy szybko zorientować się, w której jest sekcji i czego ona dotyczy.

  • Stosuj listy (wyliczenia) i twórz tabele.

  • Twórz krótkie zdania – do 15-20 wyrazów.

  • Unikaj wielosłowia. Nie pisz o pisaniu. Pisz zwięźle, rzeczowo i na temat.

  • Stosuj naturalny szyk zdania. W języku w polskim jest to rzeczownik, a dopiero potem czasownik. Unikaj wtrąceń.

  • Zadbaj o to, by w tekście było więcej czasowników niż rzeczowników. Czasowniki ożywiają przekaz, nadają kierunek działaniom i pokazują, kto za nimi stoi.

  • Unikaj strony biernej. Unikaj konstrukcji typu: być lub zostać + imiesłowów przymiotnikowy.

  • Unikaj imiesłowów, które kończą się na –ąc lub –ący, -ąca, -ące.

  • Unikaj rzeczowników odczasownikowych. To te, które kończą się na –anie, -enie, -cie. Łączą się z nimi zwroty: w razie (…), z powodu (…), na skutek (…), w celu (…), dlatego staraj się ich nie używać.

  • Unikaj nieosobowych form czasownika. To te, które kończą się na –no, -to.

  • Używaj języka z rozwagą. Wybieraj krótsze i prostsze słowa, nie te rozbudowane, wielosylabowe, obcobrzmiące.

  • Używaj słów dobrze znanych, które brzmią swojsko. Unikaj przesady, patosu i podniosłego stylu.

  • Wybieraj słowa o konkretnym znaczeniu, nie rzeczowniki abstrakcyjne.

  • Unikaj żargonu prawnego, technicznego, specjalistycznego słownictwa. Jeśli wprowadzasz trudne terminy, wyjaśnij je.

  • Staraj się napisać własnymi słowami np. o tym, dlaczego, na jakiej podstawie działasz, co z tych działań wynika dla odbiorcy komunikatu itp., tak aby zrozumiał twój przekaz, i aby ten przekaz był dla odbiorcy użyteczny.

  • Podstawę prawną dla podejmowanych działań podaj niżej, najlepiej na końcu tekstu.

  • Używaj poprawnej polszczyzny.

Na końcu informacji, która znajduje się na rolce jest odniesienie ( link ) do strony Funduszy Europejskich, który omawia całe wydarzenie związane z funduszami europejskimi w sposób bardziej szczegółowy.

https://funduszeueswietokrzyskie.pl/aktualnosci/rozpoczelo-sie-swietokrzyskie-forum-edukacji-ustawicznej

W leadzie znalazły się pytania, które może sobie postawić każdy z nas, i które zaciekawiają i zmuszają do myślenia. Patrzymy więc na problem przyszłej edukacji w szkołach z perpesktywy zwykłego Kowalskiego. Zawarliśmy również krótką informację o tym, kto otworzył forum, wręczył nagrody i za co.

W rozwinięciu na zasadzie piramidy w kolejności znalazły się najpierw informacje najistotniejsze dla wydarzenia i projektu: ile trwa, kto w nim bierze udział, na czym polega i co jest kluczową problematyką. Zawarliśmy wypowiedź marszałka województwa świętokrzyskiego, która w jasny sposób określa cel projektu i korzyści płynące z niego dla społeczeństwa.

Tekst zgodnie z wymogami prostego języka jest podzielony na sekcje za pomocą śródtytułów, posiada również wyliczenia. Jest sekcja poświęcona części uroczystej 1 dnia forum. W niej znalazły się m.in.: założenia konkursu, laureaci oraz nazwiska osób biorących udział w uroczystości. Zdania są krótkie, a nazwiska i nazwa programu wyboldowana ( pogrubiona) w celu uniknięcia monotonii w czytanym tekście. Na końcu materiału zamieściliśmy informacje o tym, co będzie się działo w drugim dniu forum i 3 zdania typowo urzędniczego tekstu, który nie realizuje zasad prostego języka.

Z tego wydarzenia powstała jeszcze jedna rolka na urzędowy Instagram z innymi ujęciami i z wmontowanym tekstem. Na niektórych klatkach pojawiły się krótkie hasła informacyjne: tytuł konkursu, główny problem poruszany na forum: czyli jak uczyć i jak się uczyć w dobie sztucznej inteligencji, informacja, że wręczono nagrody za filmy, wymieniliśmy również na poszczególnych ujęciach nazwiska oficjeli.

https://www.facebook.com/fundusze.swietokrzyskie/posts/pfbid0KaBmAUd3oHGRkffcXnWyw3npX8prThx4c4VZnM6SdVJgBX5FeEMF9Cvx6xP3eFsCl

 

Katarzyna Wojsa